Nuffnang

Saturday, June 27, 2009

Sabar......(sambungan dari "Saya dan Islam")

"From something to nothing" itulah yang saya rasa pada awal memeluk Islam. Saya sedih sangat semasa di pondok, kian terasa jauh dengan keluarga, air mata menitis dari pipi hingga ke dagu......Adakah pilihan saya ini betul, tinggalkan pekerjaan yang beribu sebulan duduk di pondok hanya semata-mata untuk Islam sahaja. Waktu itu, dalam dompet hanya terdapat dua puluh sen saja, nak telefon mak ayah di kampung duit pula tak ada, nak beli tiket bas lagi lah jangan fikir langsung......Kenapa dulu sebelum Islam saya tidak teringat langsung pada mak ayah di kampung sekarang asyik terbayang wajah mereka terutama pada malam yang sunyi (kadang-kadang tiga bulan langsung tak telefon kat mereka-sebelum Islam), "Ya Allah tunjukki daku jalan yang sebenarnya yang harus daku tuju"......
Telefon yang tiada credit itu telah berbunyi pada suatu petang, suara kawan lama "Calvin ada kerja nak ke? Di Penang sahaja." Aku jawab: "Gaji camana?". Suara kawan jawab: " Gaji lagi ok dari dulu......". Aku: "Aku nak belajar lah sekarang, sebab aku dah masuk Islam tak nak jadi seorang muslim yang tak tau apa." Kawan: "Ala kat Penang pun hang leh belajar, tak da bezanya belajar mana pun."
Hatiku mula bergoyang, lagi pun sekarang saya bukan ada apa dah sejak masuk Islam ni, betul balik Penang pun leh belajarkan. Bisik hati: "Kamu dah susah payah datang sini takan kamu nak balik camtu saja." "Ya Allah apa harus saya lakukan......Saya rasa susah sangat tak ada "income" langsung aku jadi kosong segalanya(duit dan kereta)."
Tiga bulan berlalu, aku nak balik Penang lah aku tak tahan dah dengan hidup seperti ini, aku menyesal datang ke sini. Kenapa hatiku jadi bercelaru sebegini......? Waktu itu hanya yang saya tahu berdoa saja, nak solat hajat bukannya tahu lagi......Solat fardhu pun masih teragak-agak lagi. Suatu petang tiba-tiba hatikua terdetik satu semangat yang kuat beritahu diri saya "Jangan kamu patah balik, kalau macam itu kerja kamu selama tiga bulan ini hanya sia-sia sahaja." Ya Allah adakah ini petunjuk dari Engkau, aku bertanya......
Selepas enam bulan di situ saya telah berpindah ke PUSBA, suatu pusat bimbingan Islam untuk saudara baru. Saya berhenti di pondok sebab saya amat tertekan kerana semua orang di situ sudah punyai asas, saya baru nak merangkak, saya seakan-akan di tengah-tengah lautan tidak tahu mana arah tuju ku, barat ke, timur ke, selatan ke atau utara. Saya mula hidup baruku di PUSBA, bermula di situ saya berazam saya akan buat yang terbaik demi Allah. Saya mula belajar segala yang asas tentang Islam, terutama rutin hidup sebagai seorang muslim, saya berdoa pada Allah: "Ya Allah janga Engkau jadikan daku seorang muslim yang hanya pada nama sahaja jadikan lah saya seorang muslim yang diredhai dan disayangi Engkau."
Dua bulan berlalu di sana keadaan saya di syukur Alhamdulillah dapat saya ikut apa yang telah disampaikan oleh pensyarah. Mula dapat elaun bulan pertama RM100, saya balik ke rumah mak ayah untuk cuti minggu. Saya masih sembunyikan perkara sebenar pada keluarga waktu itu kerana takut mereka tersinggung dan salahkan Islam, sebab Islam saya kehilangan kejayaan. Sekali lagi saya diuji, mak saya beritahu saya kebelakangan ini ayah banyak kali tak ada duit untuk beli lauk, hatiku terasa pedih itu kerana sebelum perkara ini tak pernah jadi pun kenapa selepas saya Islam berlaku pula perkara macam ini.
Untuk cuba membantu keluargaku saya cuba nak dapatkan bantuan dari pihak yang berkenaan. Saya teringat pada seorang mubaligh yang kerja di pejabat agama kata, kalau ada masalah kewangan bolehlah rujuk pada pihak mereka jadi saya pun ambil keputusan pergi pada pihak berkenaan dan ceritakan hal sebenarnya. Niatku bukan nak duit bantuan untuk diri saya tetapi saya cuba ingin bantu keluargaku sambil dapat tutup sementara hal keIslaman saya ini supaya keluarga saya tidak salah faham tentang Islam apabila saya hendak buka cerita sebenarnya.
Pada mula saya tanya tentang bantuan kewangan, pihak berkenaan mula suruh saya rujuk pada ibu pejabat dan kemudiannya ibu pejabat pula suruh saya pergi ke cawangan yang saya daftar Islam. Saya mula rasa kepenatan kerana ditolak seperti bola tendang sana tendang sini. Akhirnya lepas 2 minggu pihak ibu pejabat telefon mereka kata disini tidak ada bantuan sebegitu, saya kecewa sangat lain pula mereka janji lain pula yang saya dapat. Selepas itu saya masih tidak puas hati lagi, saya minta tolong ustaz yang berada di tempat saya belajar itu tolong sampaikan kepada pihak yang saya minta bantuan itu. "Nak minta bantuan baik hang kerja tak payah lah minta bantuan." Sekali lagi saya kecewa, saya berhenti kerja sebab nak mendalami Islam bukan nak harap bantuan tetapi ustaz itu tidak dengar penjelasan saya langsung terus dia tolak permintaan saya. Lepas itu tidak lagi saya minta apa-apa terutama bantuan, saya kecewa saya kecewa dengan sikap manusia yang berjanji tetapi tidak dapat ditunaikan pun.
Apa boleh saya buat hanya doa saja lah, saya mula sedar ini ujian Allah sebab sebelum ini saya pernah hidup mewah jadi Allah uji saya dengan sedikit kesusahan takkan saya tak dapat nak harungi.
Bulan puasa telah bermula, dan mulalah ada hamba-hamba Allah yang datang beri zakat pada kami (mualaf), saya rasa amat syukur kerana sudah lama saya tidak pernah ada duit sebanyak itu dalam tangan dah (lebih kurang RM 700), disitu lah saya dapat beri kepada ibu dan ayah serta belikan beras untuk keluarga saya rasa lega banyak kerana walaupun sedikit saya bantu tetapi kepuasan itu amat tak terhingga banding dengan dulu sebelum Islam saya beri duit kepada keluarga hanya dengan ego ku dan keangkuhan sahaja sehingga tidak kenal siapa ibu bapa saya dan juga teguran mereka.
Walaupun bantuan saya ditolak berkali-kali tetapi ada juga rezeki lain yang Allah kurniakan. Dengan elaun pendidikan saya ini, saya simpan yang semampunya dan saya beri kepada orang tua saya, sehinggalah hari ini. Terus terang buat masa sekarang saya cukup segan nak minta apa-apa bantuan dari mana-mana pihak dah kerana tak sanggup lagi nak dengar pelbagai alasan dari mana-mana pihak. Sebab minta dari Allah adalah lebih daripada minta dari manusia, minta dengan Allah dapat kita pelbagai kurniaan terutama kesabaran yang Allah berikan itu adalah paling bernilai dari segalanya.......(bersambung)

Wednesday, June 17, 2009

HOW ISLAM CHANGE MY LIFE?

“Islam is life, life is Islam”. This sentence melt my frozen heart that nearly 10 years can’t even accept any religion that goes into my life. After my frozen heart melted, I started to search the meaning of this sentence. From the information, I found out that Islam is not a ritually religion but Islam is the one and only religion that bring and lead human being to the true way of life. This religion include all the matters and methods of life from the smallest till the largest matters. Allah SWT decree in Surah Ali-Imran 3 sentence 19 :

Intention : “The religion before Allah is Islam (submission to His Will)”.

In the year of 2006, 20th October, Friday as Islamic calendar 27 Ramadhan 1427H at 2 o’clock in the morning, this day was the most historical day in my life. This was my turning point of life or my reborn because my status as a free thinker for almost 11 years had been change to a Muslim. This day was the great gift from Allah SWT because He enable me to utter the kalimah syahadah :

"أَشْهَدُ أَن لاََّ إِلَهَ إِلاَّ الله وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُوْلُ اللهِ"

These kalimah intention are :“I bear witness there no God but ALLAH and I bear witness that Muhammad is His Messenger”. The kalimah syahadah is the first and the earliest lesson I had learn when I am a Muslim. It also the first commandment in “Commandment Of Islam”.
The first day I converted is also the day I perform my first day fasting. Coincidently, the day I convert is the month of Ramadhan 1427H which every Muslims are compulsory to perform their fasting for 29 or 30 days as stated in the third from 5 “Commandment Of Islam”. That was the first time I performed my fasting, although it just 4 days before the month of Syawal 1427H reach, the day Muslims celebrate “Hari Raya Aldilfitri”. Then, I realized about the feeling of the poor’s who is have not enough food for their daily life. Fasting also train me to control my emotions as well as bad desire. This is the wisdom of fasting. Other than that it also lead to the Muslim life, which is to be one step up sincere to Allah. As Allah decree in Surah Al-Baqarah 2 : 183.

The intention are : “O ye who believe! Fasting is prescribed to those before you, that ye my (learn) self-restraint”.

In the other hand, medical research also certify that fasting is good for health. Human body is just like a machine. It keep on working to process food that we eat without rest. One day it will be jammed. So fasting for Muslims once in a year help the body to freshen up and neutralize the toxic in the human body.

The earliest time for me to wake up during my rest day before I become a Muslim was at 12 in the afternoon. Nowadays, I’m able to wake up before dawn everyday to get myself ready to perform the solat Subuh. Sometimes I only have 5 hours to sleep but I still feel fresh and not tired for my daily life. By wake up early in the morning, I have more time to prepare myself for my routine. As a Muslim it is compulsory to perform 5 times a day solat which are Subuh, Zohor, Asar, Maghrib and Isyak. Five times solat are similar the pillars for a Muslim, to hold strong to the religion which is Islam. Other than that, solat let my soul feel calm, make my life become more meaningful and also build up my self confidence. Allah decree in Surah Al-Ankabut 29 : 45

The intention are : “Recite what is sent of the Book by inspiration to thee, and establish regular Prayer: for Prayer restrains from shameful and evil deeds; and remembrance of Allah is the greatest (thing in life) without doubt. And Allah knows the (deeds) that ye do”. Instead of that my life become arrange able and discipline. I realize that time is important in our life. Allah commandment in Surah Al-Asr 103 : 1-3.

The intention : “1. By the time, 2. Verily Man is in loss, 3. Except such as have Faith and do righteous deeds, and (join together) in the mutual enjoining of Truth, and Patience and Constancy”. This sentence make me aware and awake that I should chase the time and not let it cross over me.

In Surah An-Nisaa 4 : 29 Allah commandment as :

The intention of this sentence are : “……nor kill (or destroy) yourselves: for verily Allah hath been to you Most Merciful”. Also in Surah Al-Baqarah 2 : 195 Allah decree :

The intention : “…..and make not your own hands contribute to (your) destruction……”. Both of these sentence remind me all the time the important of our live on this earth as a creature called human. In the year of 2000, I put myself into death, what I mean is I commit suicide. The reason I done this insane thing was because I felt myself useless, hopeless. I have so many working pressure, relationship problem and other matters. All these negative causes happened because of I have no religion to fid into my life as well as my egoism. At the end I feel emptiness in my soul although I earn great figure of salary every single month. I can bought anything I like, eat anything I prefer and travel everywhere I wish to go. But, money can’t cure my emptiness inside my soul. Praise to God (Allah), He save me, He light up my life, He put me into Islam. Now, as a Muslim, I start to understand the meaning of “Islam is life, life is Islam”. We are the greatest creation of Allah, the most perfect creation by Him, are great and meaningful. As in Surah At-Tin 95 : 4 :

Intention of this sentence : “We have indeed created man in the best of moulds”.

Islam make my life change, I longer feel emptiness for my life. Nowadays, my daily life fill in with Islam life routine, my time no longer been waste to get into day-dream. Islam is a religion from Allah SWT let me realize that our body and soul are God greatest gift, I must fully use of it as well as take good care our body and soul by fill in Allah greatest religion (Islam) into our life. As Allah promise in Surah Al-Qashash 28 : 84 :

The intention are : “If any does good, the reward to him is better than his deed; but if any does evil, the doers of evil are only punished (to the extent) of their deeds”.

Our Lord (Ya Allah)! Give us good in this world and good in the Hereafter. And save us from the torment of Fire!

Finally, I hope the rest of my family members will be convert to Islam especially my father, mother and brother. May my prays to Allah will be fulfill. Besides, I also hope that more peoples will be chosen by Allah to live in Islam life happy ever after in world and eternity life.

Sunday, June 14, 2009

Sedar ke kita dengan tugas kita......"DAKWAH"

Baru-baru kami telah diaturkan oleh pihak institut menyertai satu kursus amali dakwah ke Kampung Changkat Bintang, sempadan antara Hulu Selangor dengan Slim River selama 4 hari 3 malam. Kursus memberi satu kesedaran yang amat besar dan pelajaran yang berharga kepada saya.
Teringat dengan kuliah subjek dakwah yang diajar oleh pensyarah di institut, amat senang apabila diterangkan secara teori tetapi bila tiba pada peringkat praktikal bukan satu kerja yang mudah. Kita nak berdakwah kepada non-muslim memeluk Islam, ya mungkin tak jadi masalah besar tetapi ada kita sedar akan kerja-kerja selepas mengIslamkan golongan ini. Adakah kita istiqamah pada tugas kita yang baru memula ini, sebab mengIslamkan seseorang wajib kita ketahui dan mengikut perkembangan seseorang saudara itu bukan hanya dari segi pendaftarannya Islam ke tidak Islam akan tetapi untuk kefahaman dan membina keyakinannya terhadap Islam.

Kerana ada sebahagian saudara baru mereka bukan tahu kemana mereka hendak tuju selepas memeluk Islam atau dimana mereka hendak mendalami ilmu Islam. Soalan seperti ini pernah timbul pada diri saya selepas memeluk Islam. Pada saudara-saudara se-Islam yang baru pun tetap sama akan timbulkan persoalan ini. Wahai kalian yang sedang mebuat kerja-kerja dakwah ini ada anda kamu pernah tanya pada diri kamu "siapa lagi yang perlu bantu dalam kerja dakwah saya ini?" Tepuk dada tanya selera dan ingat ramai lagi saudara-saudara kita yang baru ini atau yang lama memeluk Islam amat perlukan bimbingan dan mereka perlukan rujukan.

Memang betul program-program kerap di adakan dimana-mana sahaja tetapi adakah kita nilai balik program yang dijalankan itu berhasil atau tercapai hasil yang sebenarnya dan bukan setakat kertas kerja sahaja yang melaporkan semuanya lancar tetapi dari segi batinnya tiada apa-apa kesan kepada sasaran kita langsung. Program banyak tetapi hasilnya.......Saya tiada apa-apa niat untuk mengutuk mana-mana pihak tentang ini tetapi ini adalah isi hati saya yang saya ingin luahkan.

Nak mengajak orang beribadat, berbuat baik tetapi sendiri tidak menyedari firman Allah s.w.t yang terdapat dalam surah As-Saff ayat 2-3 yang bermaksud "Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!
Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.
" Ini bagi saya teringat satu program yang saya hadiri baru-baru ini bukan main lagi pihak urusetia mengumumkan pada orang ramai agar dapat semua boleh mengerjakan Qiamullail pada esok hari dengan pembesar suara lagi, tetapi bila sampai waktunya dimananya urusetia itu berada masih dalam selimut lagi (Ya Allah kalau saya tersilap cakap ampunlah dosaku bukan aku niat untuk sangka buruk kepada orang lain.), sampai habis iqamat subuh barulah nampak mereka itu berlenggang-lenggang ke surau. Saya bukan insan yang sempurna juga tetapi wajib kita sedar akan ayat yang Allah sampaikan. Walaupun ini mungkin hanya bagi kita rasa benda sebahagian kecil sahaja dan mungkin inilah yang membantutkan kerja-kerja dakwah kita. Firman Allah yang bermaksud: "Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik......." Sama-sama kita renung-renungkan diri kita dimana tahap kita telah capai adakah kita perbaiki diri kita setiap kali lalui apa-apa ujian atau masih tunggu dengan hati berbisik "Tak apa ini silap sikit je."

Wahai para pendakwah sedar akan kesilapan kita sama-sama kita perbaiki diri kita dan sambil berdakwah jangan sesekali kita lupa buat "check list " untuk diri kita.

Nak menyampaikan dakwah bukan hanya program untuk bermesra dengan sasaran malah wajib kita mendalami hidup mereka cuba dekati mereka atau alami cara hidup mereka supaya diri kita sedar akan kekurangan dan rintihan titik hidup mereka bukan hanya pergi bermalam untuk dua tiga hari dan kemudian balik ke tempat masing-masing.

Bagi diri saya pandangan saya sendiri kursus dakwah wajib diadakan pada pelajar-pelajar akan tetapi pihak-pihak yang berkenaan terutama yang berpangkat tinggi itu turunlah padang sendiri jangan hanya harapkan laporan kertas kerja diatas tapak tangan sahaja dan alami dengan sendiri letaklah pangkat kita dalam beg dahulu , bersama-sama dengan mad'u kita kalau boleh dampingi mereka sewaktu kita berada bersama mereka serba sedikit kita akan mengetahui dimana kurangnya tugas dakwah kita. Berkorbanlah sedikit masa luangkan sedikit masa untuk mad'u kita mereka amat perlukan kita.


Wednesday, June 3, 2009

Guru-guru kami...









Sudahpun tiba penghujung pengajian (PSDK 2008/2009), antara yang kami sempat rakamkan wajah itu hanya dalam foto-foto ini. Akan tetapi ilmu yang telah mereka beri kepada kami merupakan bekalan untuk kami bawa sampai ke akhirat, moga ilmu-ilmu juga dapat sampaikan kepada yang lain juga ......Ustaz-ustaz, ustazah-ustazah halalkanlah segala ilmu yang kamu semua berikan kepada kami, kami doakan moga Allah selalu berkati kamu dan juga keluarga hingga ke akhir hayat.

Tuesday, June 2, 2009

Pudar



Bila telah sampai waktunya, setiap yang ada permulaan mesti ada penghujungnya......Berkampung di ILDAS telah pun dekat dengan penghujung sudah, hati makin rasa berat hendak tinggalkan tempat yang telah banyak cerita, berita, lawak jenaka, pahit manis antara kami PSDK 2008/2009 bersama kakitangan, tenaga pengajar dan ramai lagi.
Foto yang dicetak mungkin makin lama makin pudar, tapi saya doakan hati sesama kita ini tidak akan pudar seperti foto......Walaupun ada yang hanya bersinggah dalam kalangan kami ini beberapa saat......Jadikan ingatan kita setiap hari segar seperti kini jangan ikut foto kian pudar.
Persahabatan kita ini moga diberkati Allah s.w.t selama-lamanya. Doa sesama kita tetap berkekalan......Kepada semua insan saya kenali, saya memohon maaf moga ada yang terkasar, tersalah kata ke halalkan ya......Kita sama-sama kosong-kosong ya......Biar pudar gambar jangan pudar ingatan......Hatiku makin rasa sebak maaf kalau di izin Allah insya Allah kita jumpa lagi.....

Monday, June 1, 2009

Renung.......

Hidup sebagai seorang hamba Allah......Aku kerap merenung pada diriku sebelum mataku mula lelap pada mati kecil. Diriku yang selalu berkasar dengan kekawan serta menyakiti hati mereka......Maafkan aku wahai kekawan...... Bukan senang nak meminta maaf pada orang yang telah kita sakiti, aku sendiri pernah menitiskan air mata di depan kekawan sendiri semasa memohon maaf......"Adakah ini diri aku yang sebenar?" kadang-kadang aku tanya pada diri sendiri. Apabila aku kaitkan balik aku dengan agamaku (Islam), inilah perasaan atau "FEELING" yang Allah s.w.t kurniakan pada hamba-Nya. Kekawan ke mana kita pergi, sama-sama kita saling berdoalah untuk setiap insan yang pernah singgah dalam hidup kita walaupun sesaat......Moga Allah s.w.t selamatkan mereka dan kurniakan taufiq & hidayah kepada mereka.

Memori Konvo ILDAS 3/2010

Memori Konvo ILDAS 3/2010
Wah Ramainya......Pelajar Baru 7 je, carilah dimana saya.......