Nuffnang

Sunday, September 28, 2014

Belajar ilmu baru.......jawi lama

Tarikh 20hb Oktober 2006 (27 Ramadhan 1437H) hari kelahiran baru ku bergelar sebagai muslim......titik perubahan ini amat banyak miracle  buat saya insan yang kerdil ini. Selepas memeluk agama Islam dan saya telah bernekad nak belajar tentang agama Islam lebih mendalam sehingga saya memilih untuk meninggalkan kerjaya yang mempunyai gaji amat lumayan buat diri saya yang bujang..........(masa tahun 2006 laaaa, time tu masih bujang 4 lagi).



Lepas seminggu hari raya aidilfitri, seorang sahabat (Abdul Aziz) telah menghantar saya ke sebuah maahad tahfiz (Madinatul Ilmi) di Batu Kurau, Perak untuk belajar. Waktu belajar di sana hanya saya seorang saja yang bergelar muallaf bersama sekumpulan pelajar asal Islam.....Peringkat awal memang lah rasa "BLUR" sebab bukan tau apa, org solat saya ikut, berwuduk pun tak betul lagi hehe. Kadang2 ikut juga tok guru (mudir maahad tahfiz tersebut) ke surau-surau untuk mengikut kelas belajar kitab jawi kuning (jawi lama) yang tiada sepatah saya mengerti, maklumlah dari kecil belajar di sekolah cina mana lah nak pernah belajar huruf jawi.....orang buka kitab saya buka kitab tapi tok guru baca sampai baris mana terang kat mana pun ke laut.

Sehingga 1 hari datang seorang pakcik yang terlambat selepas kuliah maghrib bermula, duduk dan terus tanya kat saya: "dah sampai mana dah ustaz ngajar?".....Oooooppppps dalam hati berbisik sendiri: "pakcik, kitab ni kenal aku tapi aku tak kenal dia.....mana aku belajar huruf jawi". Disebabkan ego saya ini takut malu pula, saya main tunjuk je, ooooo tunjuk2 tengak orang sebelah jap, betul lah saya tunjuk ini. Syukur alhamdulillah betul lah saya tunjuk ni, kalu tak malu oooo. Mulai saat itu, dalam hati berkata rugi lah kalau saya tak belajar huruf jawi ini. Dalam malam tu juga saya cerita kat ustaz: "ustaz, syafiq nak belajar baca huruf jawi boleh....", belum saya habis, ustaz terus jawab: "tak ada masalah, bila-bila pun pun boleh."

Terus tanpa berlengah, hari selepasnya saya pun mula belajar jawi pada masa yang sama belajar maqaddam.....hmmm boleh tahan juga belajar bersama budak-budak bawah umur 13tahun ni, peringkat awal memang tak selesa lah sebab kena belajar dengan budak pada hal kita ini dah bapa budak adoiiiii. Dengan kekuatan yang Allah bagi ke tekad untuk teruskan, dan ini lah masa saya untuk mulakan langkah pertama, sambil berpujuk hati: "syafiq ko masih baru tapi ini lah antara satu2 peluang teruskan je, jangan mengalah.....". Guru pertama yang mengajar saya kenal huruf ini bergelar dirinya mak su (arwah isteri mudir maahad tersebut), memang selalu membantu saya sehingga saya mampu membaca sedikit demi sedikit bahasa melayu jawi ini sehingga lah hari ini apa yang telah dibelajar masih kekal lagi dalam ingatan.

Dari ego saya sendiri, Allah putarkan ia menjadi sebagai satu semangat untuk saya belajar sesuatu yang tak pernah saya sentuh. Ini satu miracle bagi diri saya, umur dah 30 baru nak belajar peringkat asas untuk mengenal, menulis dan membaca ilmu baru, ini semua merupakan kekuatan yang Allah kurniakan untuk saya, tanpa kekuatan dari Allah tidak akan saya kenal jawi pada hari ini...... 

لا حول ولا قوة إلا بالله

Tidak ada keupayaan dan kekuatan melainkan (Iradat dan Kudrat) Allah S.W.T.

Setiap perkara pada awal memang kita lihat secara mata kasar kita akan rasa susah dan tidak mungkin dilakukan, tetapi hanya kita cuba berusaha serta doa mohon kepada Allah, insyaAllah akan dipermudahkan dan kita akan dapat suatu nikmat yang tak terhingga.......

Inilah kitab jawi pertama yang buat saya nekad untuk belajar jawi..................
Kawan-kawan jangan mudah mengalah dengan apa jua halangan yang datang.....ingat kerana kita ada Allah, mohonlah dengan DIA bersungguh2, insyaAllah apa yang baik yang engkau hajatkan pastikan dimakbulkan (jangan pula minta yang bukan2 ya)

2 comments:

  1. Alhamdulillah,Syafiq di pilih oleh Allah utk mendapat Hidayah.Syukur alhamdulillah.Ibu saya pun seorang mualaf.syukur alhamdulillah.

    ReplyDelete

Memori Konvo ILDAS 3/2010

Memori Konvo ILDAS 3/2010
Wah Ramainya......Pelajar Baru 7 je, carilah dimana saya.......