Nuffnang

Wednesday, October 1, 2014

Memori dulu dan sekarang......beza tak?

Sangat rindu masa dulu mula2 belajar solat di pondok kemudian di Pusat Bimbingan Islam Sultan Abdul Halim Mua'dzam Shah (PUSBA) & Institut Latihan Islam Dakwah Negeri Selangor (ILDAS) ......masa tu apabila kami semua solat berjemaah saf-saf kami sangat rapat di antara kami jarang ada ruang......

Tapi sejak dh habis belajar disana, sekarang pergi lah mana pun tempat solat jemaah, situasi rapatkan saf kian tak terasa sehingga kadang2 ruang disisi kita masih boleh muat lagi 2 orang, kita cuba rapat kan dan sambil memberi isyarat jemaah sebelah untuk rapat tapi apakan daya, kita tidak dihirau......

Sedangkan setiap kali sebelum mula solat, imam selalu beri arahan untuk para jemaah rapatkan saf tetapi situasi yang dulu saya rasai itu tiada dan amat jarang ku temu di luar lagi.......

Ingat suatu masa masih mentah dalam Islam, solat jumaat d sebuah masjid berdekatan dgn tempat bljr, bila jemaah masing merapatkan diri dalam saf dan saya pun begitu, apabila rapat lagi dgn seorg hamba Allah saya telah di "sound" sempitnya oleh hamba Allah ini, saya agak terkejut dgn suara itu......

Bukankah bila kita solat jemaah juga boleh mengukuhkan kekuatan dan ukhwah antara satu sama lain ke? Tetapi dalam saf secara tidak langsung kita telah berpecah dan masing2 nak kan keselesaan sendiri, macam mana kita yang bergelar Islam hendak kuat untuk bersatu, sedangkan solat jemaah pun kita tidak mampu hendak merapatkan saf sesama saudara Islam kita..............

Anda yang diluar sana zaman anda sekolah dulu waktu solat bukan ka selalu disuruh rapatkan saf sehingga serapat-rapatnya......Kenapa hari bila anda solat jarak antara jemaah sebelah kiri dan kanan kamu makin jauh?

Hadis Berkenaan Dengan Cara Merapatkan Saf


عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ: عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَقِيمُوا صُفُوفَكُمْ فَإِنِّي أَرَاكُمْ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِي وَكَانَ أَحَدُنَا يُلْزِقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ وَقَدَمَهُ بِقَدَمِهِ

Maksud: 
Dari Anas B. Malik (radhiyallahu 'anhu), beliau menjelaskan bahawa Nabi s.a.w menyuruh supaya para makmum merapatkan saf-saf mereka dan Nabi akan dapat memerhatikan mereka dari belakang. Dan pada ketika itu masing-masing di antara kami pun saling merapatkanlah bahu dengan bahu dan telapak kaki dengan telapak kaki yang di sebelah. (Hadis Riwayat al-Bukhari, Shahih al-Bukhari, Kitab al-Azan, 3/154, no. 683)

Hadis Tentang Kepentingan Merapatkan Saf


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَقِيمُوا الصُّفُوفَ وَحَاذُوا بَيْنَ الْمَنَاكِبِ وَسُدُّوا الْخَلَلَ وَلِينُوا بِأَيْدِي إِخْوَانِكُمْ لَمْ يَقُلْ عِيسَى بِأَيْدِي إِخْوَانِكُمْ وَلَا تَذَرُوا فُرُجَاتٍ لِلشَّيْطَانِ وَمَنْ وَصَلَ صَفًّا وَصَلَهُ اللَّهُ وَمَنْ قَطَعَ صَفًّا قَطَعَهُ اللَّهُ

Maksud: 
Daripada 'Abdullah B. 'Umar, bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda:
"Luruskanlah saf-saf, rapatkanlah bahu-bahu, tutuplah celah-celah (di kanan dan kiri di antara kamu), dan berlemah-lembutlah terhadap saudara kamu, serta jangan biarkan ada celah-celah untuk Syaitan. Sesiapa yang menyambungkan saf, Allah akan menyambungkan hubungan dengannya dan sesiapa yang memutuskan saf, maka Allah akan memutuskan hubungan dengannya." (Hadis Riwayat Abu Daud, Sunan Abi Daud, Kitab as-Solah, 2/309, no. 570. Dinilai Sahih oleh al-Albani, Shahih Sunan Abi Daud, 2/166, no. 666)


Sumber gambar: www.facebook.com/MajalahNiaga


No comments:

Post a Comment

Memori Konvo ILDAS 3/2010

Memori Konvo ILDAS 3/2010
Wah Ramainya......Pelajar Baru 7 je, carilah dimana saya.......